Inici

Manual d'Animació Sociocultural

Disponible ja, el Manual de l'Animació, un manual fet per animadores fruït del crèdit de síntesi de l'alumnat de segon d'Animació Sociocultural de l'Institut Ribot i Serra.

Sense l’ou no existeix la gallina, sense la gallina no existeix el Pollo, sense el Pollo no existiria el procés, sense el procés no existiria la pertinença de grup, sense el grup no s’hauria portat a terme el crèdit de síntesi, sense el crèdit no s’hauria creat el manual, sense el manual no tindríem una guía pràctica per a la nostra professió.


IMG 1184El manual de l'animació pretén ser un document que sistematitzi els continguts del Cicle Formatiu, una eina útil i pràctica per l'alumnat i per enfrontar-se als reptes que suposa l'exercici de l'animació sociocultural.

La proposta va sorgir des del mateix alumnat. I el professorat va acollir la proposta i la va retornar en forma de crèdit de síntesi. El crèdit de síntesi com un crèdit més dins de la programació, es converteix, al final del procés d'ensenyament-aprenentatge, en una experiència que permet culminar la integració dels procediments, actituds continguts impartits al llarg del cicle, aprofundir en aquells que han pogut restar en un segon pla durant els dos anys de formació i relacionar-los amb les competències professionals que necessita mostrar l'alumnat per aconseguir el títol. Quina millor manera de fer-ho que dissenyant el seu propi manual de l'Animació Sociocultural.

Van consensuar les grans línies del projecte, van planificar l'acció, van crear una estructura organitzativa, es van repartir per comissions i van engegar un procés que ha culminat avui amb la presentació d'aquest manual.

El resultat, un manual per animadores fet per animadores; útil, pràctic, i sobretot, que no s'assembla massa als manuals que ja existeixen. L'alumnat ha pensat i repensat l'animació sociocultural com a metodologia, com a procés contextualitzant-la a la seva realitat, i pensant com comunicar-la de manera entenedora.

Conscients de que el manual resta inacabat (l'animació sociocultural es resisteix a ser definida i tancada en un manual), aquest, pot ser utilitzat, reescrit, remesclat i trossejat per qualsevol.

IMG 1189

Què és l'animació sociocultural? Quins són els seus objectius? Quin hauria de ser el perfil de l'animador/a? Cóm redactar un projecte? Cóm aconseguir recursos? Què significa democràcia cultural? Aquestes i altres preguntes són les que intenta respondre aquest manual.

Potser no era la resposta que esperaves però la importáncia està en el procés del camí que has fet per arribar aquí...l’animació sociocultural ha estat l’enigma d’aquest viatge, utilitza-la! Sentència l'avi pollo a les conclusions del manual.

I tal com diuen les seves autores (l'alumnat de segon d'Animació Sociocultural de l'Institut Ribot i Serra):

En les vostres mans teniu una part de cadascú de nosaltres. El resultat d’un procés creatiu i participatiu (que comença però mai acaba) que Pollo a Pollo ha anat aportant per facilitar la intervenció a través de l’Animació Sociocultural i la seva metodologia, intentant donar una visió més pràctica i útil per al nostre dia a dia.

Que el Pollo guiï el vostre camí!

Amb tots vostès… el Manual!!

IMG 1176

Descarrega't el manual

IMG 1200

Visita a la Torre de l'Aigua

L’alumnat de 1r. de TASOCT van anar, el passat divendres 31 de maig, a visitar la torre de l’aigua de Sabadell , que és un dels edificis més emblemàtics de la ciutat .


CanButjosa

La va planejar l'enginyer sabadellenc Francesc Izard i Bas, Lluís Homs Moncusí, va realitzar el projecte i l'arquitecte municipal Josep Renom i Costa va dirigir les obres .

És una de les primeres construccions realitzades a la ciutat amb formigó armat. Està constituïda per vuit pilars, disposats en forma de tronc de piràmide, units pels diferents trams de l'escala helicoïdal que hi dóna accés. Els pilars sostenen el cos elevat, de secció octogonal i cobert per un capitell de vuit plements. Al damunt del dipòsit hi ha el mirador, amb una obertura a cada costat, de forma rectangular amb la part superior lleugerament arquejada, i protegides per balcons de ferro. Uns equips de bombes hi pujaven l'aigua dels pous del riu Ripoll. Té una alçada de 50 metres des de l’entrada fins la bolla que corona la cúpula. Té una capacitat de 293,5 metres cúbics.

Es va acabar de construir el 1918 i va funcionar des del 1922 fins el 1967. És propietat de l'Ajuntament, que l'ha deixada a l'empresa concessionària d’aigües de Sabadell (des de l'any 1949 amb una concessió de 99 anys).

L’alumnat i professorat varem fer una valoració molt positiva de la sortida cultural , tant per la explicació de la Laura, tècnica de l’ajuntament , sobre historia i funcionalitat així com sobre l’ estil arquitectònic modernista de l’edifici . Vam poder gaudir tots plegats d’unes vistes panoràmiques de la ciutat des de dalt de la torre .

  • DSC02739
  • DSC02740
  • DSC02741
  • DSC02746
  • DSC02762
  • DSC02796
 

Visita a la casa Baumann

Els alumnes de primer d’Animació, han visitat la Casa Baumann de Terrassa.


P5240008

La Baumann oficina jove, ofereix un servei gratuït i personalitzat d’informació, assessorament i orientació per a joves.

Els alumnes s’han interessat especialment pels bucs, espais on es pot gaudir dels recursos necessaris per a joves interessats per la música i en la possibilitat de fer de un voluntariat europeu.

P5240012Des d’aquesta entitat, també s’han mostrat molt interessats perquè els nostres alumnes facin les pràctiques durant el curs vinent per a poder participar en els seus projectes, ja què la figura d’animador, és adient en l’equip de treball.

Animació amb perspectiva de gènere

L'alumnat de primer d'Animació Sociocultural i Turística de l'Institut Ribot i Serra ha participat durant dues setmanes del projecte Àgora: descobrint i desmuntant estereotips de gènere.


Animacio Genere

El producte dels tallers, audiovisuals amb perspectiva de gènere, es presentarà públicament dijous 30 a les 18h al Casal Can Capablanca de Sabadell.

El projecte Àgora ja s'està duent a terme a diferents Instituts de l'estat espanyol. És un projecte confeccionat per sensibilitzar a la societat sobre els estereotips de gènere: mostrant com els estereotips perpetuen situacions de desigualtat/violència; promovent que altres formes de relacionar-se i de ser (dones i homes) són possibles; promovent projectes de denúncia a través de campanyes audiovisuals.

El projecte ha constat de dues fases desenvolupat durant dues setmanes:

Una primera de caire "teòric", tot i que dinàmic i participatiu, on l'alumnat aprèn els conceptes bàsics (sexe i gènere, estereotips, violències de gènere, etc.).

L'objectiu és abordar els diferents estereotips de gènere existents en els mitjans de comunicació, aprendre a detectar els aspectes sexistes en publicitats i anuncis reals i analitzar les conseqüències dels mateixos en relació a les desigualtats de gènere.

Una segona fase pràctica, on l'alumnat posant en pràctica els seus coneixements ha dissenyat i gravat el seu propi anunci o curtmetratge per tal de trencar estereotips de gènere.

Finalment, l'alumnat engrescat, presentarà públicament els curtmetratges realitzats al Casal Can Capablanca de Sabadell, dijous 30 a les 18h.

El Projecte és una iniciativa de FUNDESO (Fundació Desenvolupament Sostenible). La Fundació Desenvolupament Sostingut és una ONG aconfessional, apolítica i independent fundada el 1995, que promou projectes d’educació i sensibilització per tot el territori català i espanyol.

INFORMACIÓ COMPLEMENTÀRIA
ALGUNS CASOS DE PUBLICITAT DENUNCIADA PER SEXISTA

Sabies que? ...

La Llei 34/1988, de 11 de novembre, general de publicitat, modificada per la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, considera il·lícita "la publicitat que atempti contra la dignitat de la persona o vulneri els valors i drets reconeguts en la Constitució, especialment als que es refereixen els articles 18 i 20, apartat 4.

S'entenen inclosos en la previsió anterior els anuncis que presentin a les dones de forma vexatòria, bé utilitzant particular i directament el seu cos o parts del mateix com mer objecte desvinculat del producte que es pretén promocionar, bé per la seva imatge associada a comportaments estereotipats que vulnerin els fonaments del nostre ordenament coadjuvant a generar la violència a què es refereix la Llei Orgànica de mesures de protecció integral contra la violència de gènere. "

COM POTS DENUNCIAR

A Internet l'Observatori de la Publicitat Sexista de l'Institut de la Dona omplint un formulari a la següent pàgina: http://www.observatoridelesdones.org/cat/MQF.html

El Manual de l'Animació

Ja està en marxa el projecte El Manual de l'Animació, crèdit de síntesi de l'alumnat de segon d'Animació Sociocultural de l'any 2013.


IMG 0661L'alumnat de segon d’Animació Sociocultural del institut Ribot i Serra de Sabadell reflexionaran durant les properes tres setmanes sobre la Animació Sociocultural i com comunicar-la.

El manual de l'animació pretén ser un document que sistematitzi els continguts del Cicle Formatiu, una eina útil i pràctica per l'alumnat i per enfrontar-se als reptes que suposa l'exercici de l'animació sociocultural.

IMG 0636El passat dilluns 20 de maig la promoció 2011-2013 del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació Sociocultural va començar el seu crèdit de síntesi amb l’objectiu de dissenyar el seu manual de l'Animació amb una metodologia oberta i participativa.

La proposta va sorgir des del mateix alumnat. I el professorat va acollir la proposta i la va retornar en forma de crèdit de síntesi.

IMG 0654El crèdit de síntesi com un crèdit més dins de la programació, es converteix, al final del procés d'ensenyament-aprenentatge, en un crèdit que permet culminar la integració dels continguts impartits al llarg del cicle, aprofundir en aquells que han pogut restar en un segon pla durant els dos anys de formació i relacionar-los amb les competències professionals que necessita mostrar l'alumnat per aconseguir el títol. Quina millor manera de fer-ho que dissenyant el seu propi manual de l'Animació Sociocultural.

IMG 0650Un manual útil, pràctic, i sobretot, que no s'assembli massa als manuals que ja existeixen. Per això hauran de pensar i repensar l'animació sociocultural com a metodologia, contextualitzant-la a la seva realitat, i com comunicar-la de manera entenedora.

La presentació pública està planificada per la tarda del dimecres 12 de juny.

Institut Ribot i Serra
C/ Conxa Espina, 33
08204 Sabadell
Telf: 93 712 13 22 - Fax: 93 711 34 57
iesribotiserra@xtec.cat